باشگاه مشتریان

ارائه خدمات راه اندازي باشگاه مشتریان براي کسب و کار شما

با مولوپ خیالتون از وفاداری مشتری راحت باشه!


باشگاه مشتریان چیست؟

درواقع ایده باشگاه مشتری اولین بار در اواخر دهه 1970 در ایالات‌متحده شکل گرفت. هواپیمایی آمریكا هنگامی‌که برنامه Frequent Flyer (AAdvantage) خود را راه‌اندازی كردند، یك شركت پیشگام در زمینه باشگاه‌های مشتری بود. ریشه‌های این برنامه در اواخر دهه 1970 بود، زمانی که دولت ایالات‌متحده با تصویب قانون مقررات زدایی هواپیمایی گام‌هایی را برای كاهش موانع خطوط هوایی ناشی از مقررات فدرال (مانند تعیین کرایه‌ها، مسیرها و سایر موارد) برداشت. به‌عنوان یک نتیجه مستقیم از مقررات زدایی، رقابت افزایش یافت و شرکت‌های هواپیمایی به دنبال پیشرفت‌هایی بودند که به آن‌ها امکان افزایش سهم خود در بازار را بدهد. در ماه مه 1981، خطوط هوایی آمریكا گامی را ایجاد كرد كه باعث ایجاد این تفاوت عمده شد و باشگاه مشتریان خود را راه‌اندازی كرد كه به مسافران این امکان را می‌دهد كه مقدار مایلی که سفرکرده‌اند را جمع کرده و آن‌ها را با بلیط هواپیما و سایر مزایا عوض كنند. این رویداد با گسترش کسب‌وکارها و بالا گرفتن رقابت در بین برندهای مختلف در ایران، چند سالی است عضو جدانشدنی کسب‌وکارهای بزرگ و حتی فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری شده.


باشگاه مشتری چیست و چرا مدیریت باشگاه مشتری باعث افزایش فروش می‌شود؟

کلوپ مشتری برنامه‌ای است که درازای وفاداری مشتری به شرکت (که در خرید آشکار می‌شود) به گروه خاصی از مشتریان از مشتریان فعلی شرکت مزایایی می‌بخشد. تصادفی نیست که در جهان امروزه این برنامه‌ها را برنامه‌های وفاداری می‌نامند. مزایا را می‌توان به‌صورت کوپن، محصولات رایگان، مزایای قابل دریافت در شرکت‌های دیگر و موارد دیگر ارائه داد. یک باشگاه مشتریان، مشتریان را به خرید مستمر از کسب‌وکار شما (چه یک تجارت فیزیکی یا یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی) ترغیب می‌کند.


باشگاه مشتریان برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

باشگاه مشتریان عمل بسیار مناسبی در کسب‌وکارهای مختلف است اما آیا این اتفاق برای هر کسب‌وکار قابل‌استفاده است؟
طبیعتاً جواب این سؤال منفی است و همه کارها نمی‌توانند باشگاه مشتریان داشته باشند. مشاغل مرتبط با بازسازی مسکن و کارهای مربوط وکلای دادگستری نمونه‌هایی هستند که امکان استفاده از باشگاه مشتریان برایشان امکان‌پذیر نیست.


مشتریان باید در رابطه با باشگاه مشتریان و مزایای آن آگاهی‌هایی داشته باشند

برای اینکه باشگاه مشتریان موفق و جذابی را داشته باشیم باید به آن‌ها اطلاعاتی در این زمینه دهیم و از اتفاقات باشگاه خبردارشان کنیم. سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های لباس اگر دارای باشگاه مشتریان هستند باید مشتریان خود را از این باشگاه‌ها مطلع کنند و آن‌ها را با ارائه پیشنهاد‌های مؤثر جذب باشگاه مشتریان خودنمایند.
از همه روش‌های ممکن سعی کنید مشتریان خود را از باشگاه مشتریان مطلع کنید که این می‌تواند از طریق پوستر، کارت ویزیت و وب‌سایت و حتی شبکه‌های اجتماعی باشد.


آیا می‌دانید دستیابی به مشتریان جدید پنج برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد؟ و آیا می‌دانید مشتریان موجود 50٪ بیشتر احتمال دارد کالای جدید شمارا امتحان کنند و همچنین 31٪ بیشتر از مشتریان جدید هزینه کنند؟


در مقاله بعدی به مبحث وفاداری مشتری می‌پردازیم